ניבוי הישגים בבית הספר - מערך שיעור 6

מה הדבר שהמשפיע (מנבא) ביותר על הצלחה בלימודים? כיצד ניתן לשנות את ההישגים בבית ספר.

שיעור המבוסס על פרק "ניבוי הישגים" עמודים 56-43.

הקדמה: הנחנו שבית הספר איננו המקום האופטימאלי, שאנחנו יכולים לנסות להשיג חלק מהדברים שאנחנו רוצים כבר עכשיו ולא לחכות לעתיד, ומכיוון שאין לנו ברירה ואנחנו רוצים להצליח בלימודים עלינו לבצע בדיקה מה הדבר שהכי משפיע (מנבא) על הצלחה בלימודים.

 

1. דעת קהל

מצורפת מצגת

 

אם מטרת התלמיד בבית ספר הינה "הפקת" ציונים – אזי אנו נדרשים לברר כיצד ניתן לשפר את הציונים. מהם הדברים שצריך לעשות כדי להצליח. בדיוק כפי שמנהל מפעל שרוצה להצעיד את המפעל שלו קדימה מזמין יועץ חיצוני שיגלה מהם הדברים שגורמים למפעל להצליח (חוזקות) – כדי לשפר ולהוסיף מאותן הצלחות, וגם מהם הגורמים שבהם המפעל משקיע אך אינם תורמים מאומה – ואותם להפחית ככל הניתן (מבזבזי משאבים). במידה דומה, עלינו לגלות במה להשקיע כדי להצליח, ובמה אין להשקיע. כך ימנע ביזבוז משאבי אנרגיה בדברים שאינם מועילים להצלחתה במבחנים.

במצגת מופיעים מספר גורמים שמשפיעים על הצלחה בלימודים: איכות המורים, השקעה והתמדה, מצב הסוציו-אקנומי של ההורים, ציפיות ההורים. בוודאי כל פרמטר גורם להצלחה או אי-הצלחה, אך מבצעים סקר בכיתה מה לדעתו הדבר שהכי משפיע.

ניתן לסכם מה התלמידים חושבים שהכי משפיע, איכות: הבית ספר, ההורים או התלמידים עצמם.

הערה. במידה והמצגת מוקרנת על לוח יש לרשום ליד כל עיגול את מספר המצביעים.

 

2. הקשר בין הורים להצלחה לימודית

סיפורו של דו"ח קולמן, הממצאים שהפילו את התיאוריות החינוכיות, התוצאות שחזרו במחקרים ישראליים, הקשר בין הורים להצלחה בלימודים.

וכעת מגיעה השאלה לכיתה: מה ניתן לעשות? מה תלמיד יכול לעשות אם ההצלחה תלויה בהורים שלו? זה לא הוגן. הוא לא יכול לשנות את הוריו.

תשובה: הוא יכול לבדוק מה הדבר שגורם לקשר בין הצלחה להורים, ולזקק את רכיב ההצלחה  מהנוסחא ואותו לבצע.

שאלה לכיתה. כיצד הורים מתערבים בלמידה?

תשובה. עוזרים בבית בלימודים, מתערבים בנושאי בית ספר (ועד הורים, שיחות עם המורים ועוד), מצפים מהילדים להצליח בלימודים.

שאלה לכיתה. מה לדעתם הדבר המשפיע ביותר?

תשובה. ציפיות.

דיון בכיתה: מי ההורים שלו מצפים ממנו? כיצד זה מרגיש? האם זה מדרבן או מחליש? האם זה עוזר? ראיתם אחים שהלכו לפי המסלול של ההורים? האם זה גורם למריבות בין ההורים לילדים? האם השפיע עליך שההורים אמרו עליך "זה ילד גאון", או "זה ילד עצלן". כשההורים סיפרו לאחרים "אתה יודע, הבן שלי הוא...". האם התחושה הינה שבאמת זו האמת, והיא גורמת לך להתנהג בהתאם?

נעסוק בנושא בעתיד בצורה משמעותית.

 

דיון: האם לתלמידים שאין הורים בעלי יכולת כלכלית, או דרישות וציפיות מהילדים שלהם לילדים שלהם יש אפשרות לוותר לעצמם, כי אין מי שיעזור להם? מה הם אשמים? האם זה הוגן?

הרצאה בYOUTUBE

 

מסקנה: גם לתלמידים שאין את ההורים שיתמכו, צריכים להתחרות ב"מרוץ החיים". לכן עליהם לבנות לעצמם ציפיות מעצמם כדי שיוכלו לטפח את עצמם.

 

3. השפעות נוספות

השפעת המצב הסוציואקנומי של הבית

השפעת המצב הסוציואקנומי של הבית הספר

מחקרו של גון היטי, והאפקטים החיובים והשליליים בהצלחה.

 

4. סיכום

לכל הצלחה יש מרכיב עיקרי שניתן לזקק אותו מתוך כל הרעש

יש מרכיבים בהצלחה שקשורים לדברים חיצונים (כסף, השכלת הורים, מעמד) ומרכיבים שקשורים לדברים פנימיים (מאמץ, אמונה עצמית, מיקוד עצמי) – אפשר להתמקד בשני האפיקים, אבל תלמיד שרוצה להתקדם צריך להשקיע באפיקים שהוא יכול לשנות.

תפילת השלווה (ריינהולד ניבור)

אֵלִי, תֵּן בִּי אֵת הַשַּלְוָוה - לְקָבֵּל אֵת הַדְּבָרִים שֶאֵין בִּיכוֹלתִּי לְשַנוֹתָם,

אֶת הָאוֹמֶץ - לְשַנוֹת אֵת אֲשֶר בִּיכוֹלתִּי,

וְאֵת הַתְּבוּנָה - לְהַבְדִיל בֵּינֵיהֶם.


 


מערך שיעור 11 - דחיינות ומשימות לימודיות

כיצד נוצרת דחיינות, איך להתמודד עם דחיינות במיוחד במשימות לימודיות ומהם ארבעת מרכיבי הדחיינות

מערך שיעור 10 - אפקט פיגמליון בחינוך

כמה כוחה של החברה על החשיבה שלנו על עצמנו? כמה משפיעה החשיבה של המורה על התלמיד? ומה עושים עם זה?

מערך שיעור 9 - יצירת מודל למידה

איך אנחנו ואחרים משפיעים על המוטיבציה שלנו? כיצד יוצרים מבנה למידה, הצלחה וכישלון.

מערך שיעור 8 - הגברת המוטיבציה

כיצד מודדים מוטיבציה? מדוע חשוב לשנות את התפוקה של הלימודים, יחד עם תיאוריית ההכוונה העצמית.

מערך שיעור 7 - הפעלת מוטיבציה

כיצד מתחילים לפעול? מהי מוטיבציה וכיצד מצליחים להגדיל אותה? ולמה זה מאוד חשוב להצליח בלימודים.

מערך שיעור 5 - להפוך לימון ללימונדה

מהן המטרות בחיים של התלמיד? כיצד ניתן לממש אותן כעת? ומיהו הוא באמת?