למה בית ספר? - מערך שיעור 1

למה צריך בית ספר? מה היעדים שלנו? האם הצלחה בבית ספר הינה הצלחה בחיים?

פתיחה: תלמידים נמצאים 12 שנה בבית ספר, בהם הם משקיעים אין סוף שעות בלמידה בכיתה, הכנת שיעורי בית וכתיבת תשובות במבחנים. אך האם הם למדו כיצד ללמוד טוב יותר? כיצד לסכם בצורה מוצלחת? כיצד משננים חומר למבחנים? למידה בלא כיצד ללמוד, דומה למילוי מים בתוך דלי עם חור. כל עוד הדלי לא יהיה במיטבו – המים לא ישמרו בו בצורה טובה. לשם הבנת טוב יותר כיצד מצליחים במבחנים נתחיל בסידרת שיעורים.

 

הכנת הלוח: הלוח יחולק לשלושה טורים, ובראשי הטורים יהיו הקטגוריות: מטרות בחיים, מיומנויות נדרשות ולמידה בבית ספר. עדיף, לצייר את הטבלה ולמלא את הקטגוריות רק כשהדבר נצרך, כדי למנוע הסחת דעת.

 

1. הצלחה

שאלה לכיתה: תחשבו על מטרה שאתם רוצים להשיג, בכל תחום בחיים: כסף, השפעה, יופי, חברים, לימוד תורה, חברתית, אהבה, זוגיות, חוכמה, קריירה צבאית.

פעולה: רושמים על הלוח בקטגוריות "מטרות בחיים" את המטרות שתלמידים משתפים.

שאלה לכיתה: כיצד ניתן להשיג את המטרות שהצבנו?

התשובות יהיו: ביטחון עצמי, למידה, השקעה, כושר גופני, דחיית סיפוקים, משמעת, מזל ועוד. את התשובות יש לכתוב בקטגוריה "מיומנויות נדרשות".

מאוד מהר יעלה הקשר בין לימודים להצלחה בחיים. מלבד החומר עצמו שעוזר להצליח ללמוד, אפשר ללמוד כיצד לדחות סיפוקים, לקבל רעיונות איך להגביר את המשמעת העצמית.

סיכום. הלמידה היא אבן בסיס בהצלחה.

 

2. למידה

שאלה: נבדוק לאורך השנים, מה למדתם בבית ספר?

התשובות באופן טבעי יעסקו במקצועות הלימוד: תנ"ך, היסטוריה, אנגלית וכו'

לנסות לדחוף לשאול האם כיצד לקרוא? כיצד לענות תשובה? כיצד להתרכז? לעמוד במשימות? להיות כפוף לזמנים. משמעת וציות. וגם בתחום החברתי: כיצד להסתדר עם חברים? מול דמויות סמכויות? ומאידך, כיצד להתחנף, לרמות ולשקר. האם זה איננה "למידה"?

את התשובות יש לכתוב בקטגוריית "למידה בבית הספר".

נקודה: יש לשבור את המחשבה של "לימוד" זה רק מקצוע וידע פורמאלי.

שיחה: כעת שכל הנתונים פרוסים על הלוח, לבצע השוואה האם בית הספר מלמד באופן מוצהר את הדברים שצריכים בחיים. מירב הדברים שנכתבו בקטגוריית "מיומנויות" נלמדים רק באופן סמוי, כדו': דחיית סיפוקים (לענות תשובה לאחר הצבעה), משמעת עצמית (ללמוד למבחנים למרות שיש תוכנית טלוויזיה מעניינת), כישורי חברה (חלק מהצורך להצליח להתמודד עם חברים בכיתה או המורים). דווקא את הכישורים המשמעותיים בית הספר איננו מקנה, אלא עוסק בלימוד חומר פורמלי, שהוא דווקא הדבר האחרון שרוולנטי לחיים הבוגרים.

סיכום: "למידה" כוללת המון תחומים, שמהווים את הבסיס להצלחה.

 

3. למידה בבית ספר = הצלחה?

שאלה בכיתה: האם בית ספר הוא אכן הגורם להצלחה בחיים? האם יש עתיד למי שאינו מצליח בבית ספר? האם יש אנשים שהצליחו בלי בית ספר? יש לכם דוגמאות שאתם מכירים לכאן או לכאן?

להדגיש על הלוח את המשוואה שיצא: הצלחה בלימודים = הצלחה בחיים.

הרחבה: כשבדקנו את הנחות היסוד שלנו (למידה=הצלחה) השתמשנו במטא-קוגנטיציה, זהו תהליך של ביצוע בקרה על דברים שנעשו או נאמרו. בתהליך שכזה נוכל לשנות מהלכים בחיים. כיוון שהבדיקה מעררת על הנחות היסוד, ומאפשרות לשנות את ההרגלים.

מתודה להבהרה: זמן שווה כסף, ותלמידים משקיעים את זמנם בבית הספר, בדיוק כמו שבעלי עסקים משקיעים במניות. אם נניח שבתי הספר הם כמו מניות, אילו מניות יניבו את ההשקעה הטובה ביותר? האם בית הספר מניח השקעה זניחה של 2% בשנה, כאשר ניתן להשיג תשואות גבוהות יותר עבור הזמן. אולי אפילו תשואה שלילית עבור תלמידים שחווים כישלון בלימודים. דחייה חברתית או נידוי. האם בית הספר ישאר עבור תלמידים מסויימים כל החיים כחור שחור שלא ניתן למלא?

 

העשרה: ניתן להשמיע את שירו של הראפר טונה "יא2":

זה עוד בוקר בי”א 2, על הכיף כיף

עייף, בחנו אותי על ״Had, Has, Have"

כשעמדתי על שלי אמרו לי "שב, שב, שב"

טקסט, טקסט, אין לב, אין ממה להתלהב

והראש על הבנות והמחשב

כשהדלת נטרקת והכיתה משתתקת

למדנו איך לנתק את המחשבות

ככה שבשקט בשקט נוצרה צלקת, צלקת

שלרפא אותה לקחו שנים רבות

יצאתי לחיים ברגליים יחפות

אני שורף שנים יפות בתוך כיתות שקופות

אני זוכר את הימים

אני זוכר המון תקופות טובות

ובעיקר איך למדנו לכבות

בובות בובות…

... שעות על גבי שעות נפלתי שמה בין הכיסאות

מאמין לכל נכשל, אומר ״אמן״ לתוצאות.

https://www.youtube.com/watch?v=9AvlUb4ObB8

 

 

נקודת בירור הראשונה שלנו בשיעור האם הצלחה בלימודים אכן מהווה את הבסיס להצלחה בחיים.

 

  1. סיכום שיעור:

אנחנו רוצים להצליח ולהשיג בחיים במספר תחומים.

למידה היא אבן דרך משמעותית בהשגת היעדים.

לא בהכרח שבית הספר, כפי שהוא היום, הוא התשובה להישגים.

 

בשיעורים הבאים נעסוק בשלושה תחומים:

א. נעמיק ברעיון של בית הספר ונלמד מדוע הם כה בנויים.

ב. מה הדברים שכן עוזרים להצלחה בחיים.

ג. איך משיגים הצלחה בלימודים.


מערך שיעור 6 - ניבוי הישגים בבית הספר

מה הדבר שהמשפיע (מנבא) ביותר על הצלחה בלימודים? כיצד ניתן לשנות את ההישגים בבית ספר.

מערך שיעור 5 - להפוך לימון ללימונדה

מהן המטרות בחיים של התלמיד? כיצד ניתן לממש אותן כעת? ומיהו הוא באמת?

מערך שיעור 4 - חוסר בחירה בבית ספר

האם בית הספר הרג את הסקרנות והיצירתיות? כיצד אפשר ללמוד בלי התלהבות? ומה עושים עם זה?

מערך שיעור 3 - בית הספר והחופש הגדול

מהי האלטרנטיבה לבתי ספר? כיצד הם יראו וכיצד ניתן להעסיק את ילדי ישראל במציאות אחרת.

מערך שיעור 2 - המהפכה התעשייתית

מהיכן בית ספר התחיל? מדוע הוא נראה כפי שהוא נראה היום? האם הוא אפקטיבי?