להפוך לימון ללימונדה - מערך שיעור 5

למה צריך בית ספר? מה היעדים שלנו? האם הצלחה בבית ספר הינה הצלחה בחיים?

1. הקדמה

אני רוצה לחזור לשיעור הראשון, עסקנו בו במה אנחנו רוצים להשיג, והגענו למסקנה שכל הצלחה מצריכה למידה לפני. כפי שאמר וינס לומברדי (Vincent Lombardi), המאמן פוטבול האגדי (שאגב, גביע הסופרבול נקרא על שמו) "המקום היחיד בו מופיעה הצלחה לפני עבודה הוא במילון".

אני חוזר ומדגיש, חשוב מאוד ללמוד כיצד לפתור אינטגרלים, אך כדי להצליח במבחן במתמטיקה. חשוב מאוד לדעת כיצד לבנות בניינים מהשורש של מילה, אך כדי להצליח במבחן בלשון. אך האם הידע הזה נחוץ לנו לחיים? כמעט שלא, אם לא החלטנו להיות בלשן או מתמטיקאי... אני מציע לכל תלמיד בכיתה לגשת לאחד מההורים שלו ולשאול אותו שאלות מהחומר הלימוד, והאם הוא מצליח להסתדר בחיים מבלעדי זה. התשובה ברוב מוחץ של המקרים תהייה "כן". לאורך החיים מסתדרים טוב מאוד עם מתמטיקה ברמת המחשבון, ועם עברית ברמת קריאה וניתוח טקסטים. בשביל לרשום אימייל או רשימת קניות, ולעשות חשבון בסופר או תשלומי משכנתא הרמה הנדרשת היא די בסיסית.

מצד שני, חשוב הרבה יותר שתלמיד ידע כיצד מחשבים ריבית פריים, או מהי פנסיה. דבר שכל תלמיד יצטרך להתמודד איתו בעתיד. נושאים נוספים שחשובים לדעת: ביטוח לאומי, מס הכנסה, עבודת הרשויות, מסי רכישה או מע"מ. גם בתחום הרפואה, כיצד להנשים, להתמודד עם כוויות, פציעות, חבישות, שברים. גם פיתוח כל המיומנויות הבין-אישית והאינטר-אישיות: כעס, גאווה, התנשאות, דחייה חברתית, התחשבות, סליחה, ועוד. הרי שידע חשוב לא נלמד – מכאן ניתן להסיק שבאמת אין ממש קשר בין החיים למקצועות הלימוד.

אז מה אפשר לעשות? נוכל לבכות, להאשים, להיכנע, להיות אדיש – אך אפשר לקחת את הגורל בידיים, ולחשוב על ההישגים שרוצים להשיג בחיים ולהתחיל למממש אותם כעת.

לסיכום, כדי להצליח בחיים חובה לבצע עבודה ולמידה לפני. אם בית הספר במתכונתו הנוכחית איננו מאפשר למידה מותאמת לעתיד, אך מה כן ניתן ללמוד ממנו? איך אפשר להפוך את הלימון ללימונדה?

 

2. מה אתה רוצה?

מצורף קובץ כרטיס אישי

מצורף קובץ תכונות ומיומנויות.

 

שלב 1. חלוקת כרטיסים "מה אתה רוצה?" כל תלמיד מקבל כרטיס אישי שהוא צריך למלא לעצמו. מטרת הכרטיס הוא לכוון את התלמיד למטרות שלו בחיים ולמקד את למיומנויות שאותן הוא צריך לרכוש כדי להצליח להגשים את חלומו. מטרת הכרטיס למקד את התלמיד באמצעות השאלות: מה החלום שלך? באיזה תחום תרצה לעסוק? אילו כישורים אתה צריך?

יש לנו תחומים ורעיונות שמעניינים אותנו בחיים, אך צריך בשבילם תכונות יותר טובות ומיומנויות. לדו': תלמיד שרוצה לעסוק בתחום העיתונות צריך חוש ביקורת או סקרנות, ומיומנויות כתיבה גבוהות. תלמיד שרוצה לעסוק בתחום המחשבים צריך הרבה כוח רצון, וחשיבה מסודרת ואנליטית. בכרטיס התלמיד ממלא אילו תכונות וכישורים הוא צריך בשביל למלא את החלום שלו.

לאחר שהתלמידים חשבו, ניתן להם עזרה בדמות כרטיסיות של תכונות ומיומנויות. הפתקים יפוזרו על השולחן המרכזי, וכל תלמיד יבחר 3-2 כרטיסים שהכי חשובים לדעתו לתחום שבו הוא רוצה להתמקצע.

לדוגמא: אם הוא רוצה לעסוק באומנות הוא צריך את מיומנויות ה: ויזאוליות, יצירתיות. אם בראיית חשבון, אזי: הבנה בין השורות או מולטיטסקאינג

 

שלב 2. אם תלמיד מוכן לשתף את הכרטיס שלו, ואת התכונות שהוא בחר, זה יהיה נחמד. הוא גם צריך להסביר מה הקשר בין החלום לבין התכונות שהוא בחר.

 

שלב 3. בשלב זה התלמיד יתבקש להסביר כיצד אפשר כיום! לפתח את המיומנות שבה הוא רוצה להצליח. (אין צורך לשתף את החלום).

 

שלב 4. השלב החשוב. בו התלמידים בכיתה יתבקשו לעזור לו למצוא רעיונות כיצד להשיג את התכונה שבה הוא רוצה. לדו': חוש לעסקים, לפתוח חנות מקוונת, לפתוח חנות בבית ספר לממכר ממתקים, לעקוב כל יום אחר עיסקות בשוק המט"ח, לשוחח עם אנשים מעולם העסקים, ללכת לכנסים, לצפות בהרצאות. אם זה חוש לכתיבה, לפתח עיתון בית ספרי, לכתוב עבודות עבור מורים שמסכימים להחליף עבודה במבחן.

על היועץ לעודד חשיבה יצירתית, ולמצוא במסגרת בית הספר פתרונות להעצמת תכונות אישיות.

 

הערות. הכרטיס לא ישותף, כך שאפשר לכתוב דברים יותר אישיים.

לא להאיץ בתלמידים, זה שלב חשוב שבו הם נדרשים לזמן כדי לעבד את הרגשות שלהם ואת המחשבות על העתיד.

ישנה עדיפות שהמנחה ייקח פתק אחד בעצמו, וימלא אותו למול התלמידים, כך הם יבינו מה הם נדרשים לעשות.

 

3. סיכום

הלמידה והצלחה בלימודים איננה מגדירה את הזהות עצמי.

אפשר להכין את העתיד כבר כעת.

למידה כוללת הרבה תחומים ומיומנויות, וניתן לפתח אותם במסגרת בית הספר.

 


מערך שיעור 11 - דחיינות ומשימות לימודיות

כיצד נוצרת דחיינות, איך להתמודד עם דחיינות במיוחד במשימות לימודיות ומהם ארבעת מרכיבי הדחיינות

מערך שיעור 10 - אפקט פיגמליון בחינוך

כמה כוחה של החברה על החשיבה שלנו על עצמנו? כמה משפיעה החשיבה של המורה על התלמיד? ומה עושים עם זה?

מערך שיעור 9 - יצירת מודל למידה

איך אנחנו ואחרים משפיעים על המוטיבציה שלנו? כיצד יוצרים מבנה למידה, הצלחה וכישלון.

מערך שיעור 8 - הגברת המוטיבציה

כיצד מודדים מוטיבציה? מדוע חשוב לשנות את התפוקה של הלימודים, יחד עם תיאוריית ההכוונה העצמית.

מערך שיעור 7 - הפעלת מוטיבציה

כיצד מתחילים לפעול? מהי מוטיבציה וכיצד מצליחים להגדיל אותה? ולמה זה מאוד חשוב להצליח בלימודים.

מערך שיעור 6 - ניבוי הישגים בבית הספר

מה הדבר שהמשפיע (מנבא) ביותר על הצלחה בלימודים? כיצד ניתן לשנות את ההישגים בבית ספר.