יצירת מודל למידה - מערך שיעור 9

איך אנחנו ואחרים משפיעים על המוטיבציה שלנו? כיצד יוצרים מבנה למידה, הצלחה וכישלון.

שיעור המבוסס על פרק "אני יכול אז אני אצליח" בספר עמודים 87-82.

הקדמה: לאחר שעסקנו במוטיבציה, והרצון ללמידה מגדיל את הלמידה, עולה השאלה הבאה כיצד אחרים ואנחנו משפיעים על ההחלטות שלנו? יצירת מודל למידה של הצלחה וכישלון משפיע על ההחלטות.

 

1. פתיחה – הצגת הנושא

קובץ מצגת שאלות

לאחר כל שקופית לשאול את הכיתה מי פתר את החידה? ככל שהשאלות במצגת מתקדמות הן יותר קשות ובאופן טבעי הרצון לענות עליהן פוחת.

שאלה לכיתה: מדוע ככל שהמצגת התקדמה פחות תלמידים פתרו את התשובה?

תשובה. המוח לא אוהב לחשוב, ולכן שאלה שניראת לו קשה מדי עבורו, הוא בכלל לא ירצה לפתור. לכן בשאלה הראשונה, היה ברור למוח שהוא יכול לפתור לכן הוא ניסה, אבל ככל שעובר הזמן הרצון לפתור קטן.

 

2. יעילות עצמית

הצגת התיאוריה החברתית-קוגנטיבית של בנדורה, כיצד אנו יודעים להעריך את עצמנו האם אנו מסוגלים לבצע מעשה או ניכשל בו. (בספר עמודים 83-85).

שאלה. האם אתם מכירים מודלים כאלה בלמידה?

תשובה. המון. מי שלומד מצליח במבחן. מי שמפריע עף מהכיתה. מי שמקשיב בשקט לשיעור יודע את החומר.

אנחנו צופים בעצמנו ובאחרים – וכך יודעים מה יהיו התוצאות של המעשים שלנו.

ארבעת המשפיעים על האמונה ביעילות עצמית:

  • התנסות קודמת
  • צפייה באחרים
  • שכנוע מילולי
  • עוררות רגשית

שאלה. מכל ארבעתם יצרנו "מודל" – אך האם מודלים הללו נכונים? האם באמת צריך להקשיב להם? בחזרה לשאלות בפתיחת השיעור, האם היה לכם מודל טבוע בחשיבה שגרם לכם לרצות לפתור או לפתור את החידה? כדוגמת: "תמיד אני לא מצליח בדברים הללו", "אין לי סיכוי, אני טיפש", "המורה שלי אמר עלי שאני אוהב חידות מאתגרות", "חידות כאלו גורמות לי לאי-נוחות".

 

מחקרים בתחום אודות בנים ובנות, לבנים ואפרו אמריקאיים. (בספר עמוד 86).

 

3. סיכום

אנחנו לומדים כל החיים ובונים לעצמנו בתודעה מודלים של חיזוי תוצאות.

המודלים הללו משפיעים עלינו, אך הם לא בהכרח נכונים.

ייתכן שהסלידה או החשש מכישלון שלנו מלמידה נובעים ממודלים שגויים שבנינו לעצמנו, ולהיפך, יצירת מודלים של הצלחה יחזקו את ההצלחה.

 

 


מערך שיעור 11 - דחיינות ומשימות לימודיות

כיצד נוצרת דחיינות, איך להתמודד עם דחיינות במיוחד במשימות לימודיות ומהם ארבעת מרכיבי הדחיינות

מערך שיעור 10 - אפקט פיגמליון בחינוך

כמה כוחה של החברה על החשיבה שלנו על עצמנו? כמה משפיעה החשיבה של המורה על התלמיד? ומה עושים עם זה?

מערך שיעור 8 - הגברת המוטיבציה

כיצד מודדים מוטיבציה? מדוע חשוב לשנות את התפוקה של הלימודים, יחד עם תיאוריית ההכוונה העצמית.

מערך שיעור 7 - הפעלת מוטיבציה

כיצד מתחילים לפעול? מהי מוטיבציה וכיצד מצליחים להגדיל אותה? ולמה זה מאוד חשוב להצליח בלימודים.

מערך שיעור 6 - ניבוי הישגים בבית הספר

מה הדבר שהמשפיע (מנבא) ביותר על הצלחה בלימודים? כיצד ניתן לשנות את ההישגים בבית ספר.

מערך שיעור 5 - להפוך לימון ללימונדה

מהן המטרות בחיים של התלמיד? כיצד ניתן לממש אותן כעת? ומיהו הוא באמת?