חוסר הבחירה במסגרת בית הספר? - מערך שיעור 4

האם בית הספר הרג את הסקרנות והיצירתיות? כיצד אפשר ללמוד בלי התלהבות? ומה עושים עם זה?

  1. חוסר בחירה בבית ספר

סיכום מהשיעור שעבר: חוק חינוך חובה והמסגרת הלימודית שנקבעה מאלצת את "מערכת החינוך" להתנהל בזמנים, מקצועות תחת אילוצים ונשללת מסגרת הבחירה מתלמידים למרות שלמעשה הדבר נוגד כל את עניין הלמידה מרצון, ההתלהבות, הסקרנות הצמא לידע חדש.

גם במסגרת בית הספר אין בחירה, מנה מספר מהם? (עמודים בספר 37-36)

מורה, מקצועות, זמני הגעה לבית הספר וסיום, טקסים, חברים, זמני הלימוד, אופן הלימוד...

 

דיון: מה עושים? לאור העובדה שבית הספר מונע מכפייה, ורוב התלמידים מחויבים לבוא ללמוד ולהיבחן, כיצד ניתן להתמודד עם המערכת?

הרחבה: מטרת השיעור להציג את ההנאה בלמידה. תלמידים רבים יוצאים ממערכת החינוך כשהם נכוו מ"למידה". הם לא אוהבים ללמוד, וזו שגיאה מהותית. לכן חשוב לדבר על כך, שבבית הספר לא מתרחשת למידה במובן המלא שלה. מצד שני, תלמידים רבים מקבעים את זהותם על פי הצלחתם הלימודית, ומכיוון שהם לא הצליחו בבית הספר הם מזדהים עם הכישלון הלימודי של עצמם. לכן חשוב גם להדגיש שהמערכת הינה מערכת בחינות, ותו לא. יעידו על כך היחס בין שעות הלימוד לקראת מבחנים, לבין שעות שיעורי העשרה/ כישורי חיים/ שעות מחנך.

 

  1. לשחק עם הקלפים שיש

מצורף קובץ

פתיחה: משחקים "חלק-שחק". את הקלפים של המספרים מפזרים בריבוע של 5*5, שני תלמידים עומדים בשתי קצוות של המטריצה, ועליהם להתקדם צעד אחר צעד לקצה השני. המנחה אומר בקול מספר אקראי מ1-10, במידה והמתמודד נמצא במשבצת שלידו ישנה משבצת בעלת מספר שמתחלק (בלא שארית) במספר שהוקרא המתמודד מתקדם, ההתקדמות נעשית בצעדים של אחד (לכל צד אפשר להתקדם צעד אחד). לדו': אם המנחה אומר 2, העומד במשבצת 63, יכול להתקדם רק למשבצת 20 (20/2=10, 49 ו45 אינם מתחלקים ב2 בלא שארית). במידה ואין למתמודד היכן להתקדם, הוא עומד במקומו. המנצח הוא המתמודד שהצליח להגיע לצד הנגדי.

8

15

16

20

63

40

35

21

45

49

10

27

17

14

24

36

25

12

23

32

56

33

28

30

70

 

הערה: אפשר לתת לתלמידים לבחור באיזה קצה הם רוצים לעמוד.

מומלץ להוריד נעליים כדי שניתן להשתמש בדפים הללו פעם נוספת. עדיפות לתלמידים עם גרביים, כי הדפים "נדבקים" לרגלים יחפות.

אין משמעות לסדר של המספרים, אך עדיף שבאלכסון יופיעו יותר מספרים ראשוניים, כדי להאריך את זמן המשחק.

את המשחק יש לשחק בשתי גירסאות, בגירסא הראשונה המנחה עומד ליד הלוח וזורק אקראית מספרי התקדמות, בגירסא השנייה מספרי ההתקדמות נקבעים על פי השניות בסטופר. (0 הכוונה ל10).

שיחה: עדיף לשוחח עם המפסיד. כיצד היה המשחק? הרגשת שאתה קובע את ההתנהלות שלך? האם כעסת על המספרים? הרגשת ש"דפקו" אותך? האם היה הבדל בין התחושה שנבחרו המספרים על ידי המנחה או באופן רנדומאלי באמצעות השעון? האם יש קשר בין החיים למשחק הזה?

בחיים ניתן להתקדם כל פעם למקום אחר, על פי "הקלפים" שניתנו לך: כסף, בריאות, חברים, מיקום גיאוגרפי ועוד ועוד. תוכל להתלונן, להגיד שלא פייר, להאשים. אבל זה לא ישתנה.

 

 

המטרה הינה להשלים עם המערכת הבית ספרית מבחירה ולא מאילוץ. לדעת לקבל את החיים כפי שהם. מיומנות המכונה "עמידות", היכולת לתפוס את הגורל בקרניו.

סרט הדגמה: איך להיות מאושר? עונה 1 פרק: מזל. מדעי האושר / מיקי רוזנטל ופרופ' יובל.

מדקה מספר 3 לאורך 10 דקות סיפורו של אבי ירון, ש"מזלו הרע" גרם לו לצמוח בצורה בלתי רגילה. "בזכות" תאונת אופנוע גילה שיש במוחו סרטן, ובזכות מלחמתו במלחמת הסרטן הקים את חברת Visionsense ו Joy Venturesשמיצרת ציוד עבור ניתוחים.

העשרה: הרצאה של סיפור חייו, ותפיסתו את הגוף-נפש כמנבא את המחלות.

 

3. מה הקלף שלך?

לאחר שהבנו שיש בחיים קלפים שאתה מקבל, ואתה לשחק איתם בצורה הטובה ביותר, צריך ללמוד להתעלם מאנשים שאומרים לך שלא תצליח. ללמוד להבין שהם רואים את החיים מהצד של הקלפים הגרועים שלך.

צפייה בסרטו של רמי לוי, כיצד הוא הגשים את עצמו במהלך הלימודים. כיצד הוא היה שני אנשים נפרדים, בלימודים ובמוסך. מיהו רמי לוי: התלמיד הדיסלקט שמתקשה להתבטא, או אמן במציאת פיתרונות יצירתיים? מי צודק: מנהל בית הספר שמנסה להוציא אותו מבית ספר? או מנהל המוסך של מחלקת תברואה בעיריית ירושלים?

https://www.youtube.com/watch?v=dMd_Zx-k4GY

 

מדקה 1 עד דקה 10. אם יש זמן אפשר להמשיך את הסרט עד דקה 14:30.

 

לאחר הצפייה לשוחח, האם לעבוד עם אנשים זה אינה "למידה"?, מה מגדיר אותך יותר, מה שאתה לומד בבית ספר או מה שאתה עושה מרצונך החופשי?

 

 

סיכום:

ניתן לבכות, להאשים, לשנוא את מערכת החינוך, הציבור, המורים, ההורים, וכל אדם אחר.

אך צריך לדעת שהתחושות והרגשות הללו לא יובילו לשום מקום.

יש לכל אדם קלפים טובים וקלפים גרועים, והוא צריך להתמקד בטובים, ולדעת להתמודד עם הקלפים הגרועים.

צריך לקחת את הגורל בידיים, ולהצליח במבחנים.

כיצד עושים זאת? בשיעורים הבאים.


מערך שיעור 6 - ניבוי הישגים בבית הספר

מה הדבר שהמשפיע (מנבא) ביותר על הצלחה בלימודים? כיצד ניתן לשנות את ההישגים בבית ספר.

מערך שיעור 5 - להפוך לימון ללימונדה

מהן המטרות בחיים של התלמיד? כיצד ניתן לממש אותן כעת? ומיהו הוא באמת?

מערך שיעור 3 - בית הספר והחופש הגדול

מהי האלטרנטיבה לבתי ספר? כיצד הם יראו וכיצד ניתן להעסיק את ילדי ישראל במציאות אחרת.

מערך שיעור 2 - המהפכה התעשייתית

מהיכן בית ספר התחיל? מדוע הוא נראה כפי שהוא נראה היום? האם הוא אפקטיבי?

מערך שיעור 1 - למה בית ספר?

למה צריך בית ספר? מה היעדים שלנו? האם הצלחה בבית ספר הינה הצלחה בחיים?