>

הפעלת מוטיבציה - מערך שיעור 7

כיצד מתחילים לפעול? מהי מוטיבציה וכיצד מצליחים להגדיל אותה? ולמה זה מאוד חשוב להצליח בלימודים.

שיעור המבוסס על פרק "פיתוח המוטיבציה" עמודים 77-69.

 

1. הדגמה פתיחה

מצרכים: קערה גדולה, בקבוק עם מים קפואים מאוד, מגבת קטנה, חבילת מסטיקים.

הפעלה: לאחר ששופכים את המים הקרים לתוך הקערה. מבקשים מתלמיד להשאיר את היד בתוך המים הקפואים ככל הניתן. לאחר שהתלמיד הראשון נשבר, מזמינים תלמיד שני לביצוע המשימה. קרוב לוודאי, ששני התלמידים הראשונים ישברו אחרי 10-5 שניות ויציאו את היד מהמים. התלמיד הבא שייבחר למשימה יקבל מסטיק (אפשר לשים לו ישירות בתוך הפה) בכל עשר שניות שהיד שלו בתוך המים הקפואים. מנסיוני, תלמידים מבטיחים שהם יגמרו את חבילת המסטיקים לפני שהם יוציאו את היד מהמים.

הערה. המים לאט לאט מתחממים מהיד וטמפרטורת החדר. ניתן להקפיא הרבה מים, ואז להחליף את המים בקערה שוב למים קפואים.

 

2. מוטיבציה זה הכל

שאלת הפתיחה: מדוע התלמידים בהתחלה נכנעו כל כך מהר, לעומת התלמידים שקיבלו מסטיקים? .

התלמידים יסבירו זאת בטענה: כשיש סיבה תועלתנית לסבל אדם מוכן לסבול

שאלה: נניח שהגעת אחרי יום לימודים ארוך, מי יעדיף לשחק במשחקי מחשב ומי יעדיף להכין שיעורי בית?

באופן טבעי התשובות יהיו לשחק במחשב.

שאלת המשך: למה? הרי בשניהם צריך לקום מהכיסא, לשבת ליד שולחן, לעשות פעולות עם הידיים, לחשוב, לתכנן?

תשובה: משחקי מחשב מעניקים הנאה שמגיעה בעת המשחק, מול המאמץ הקטן להתרכז, לעבוד עם הידיים ישנה הנאה רבה. לעומת זאת, בשיעורי בית המאמץ גבוה יותר מההנאה. באופן טבעי לפני פעולה אדם מבצע השוואה מה אני ארוויח מהסבל? ומה אני אפסיד? במידה והריווח עבורו גדול מההפסד הוא מוכן לסבול.

כל תהליך שקיים בעולם, מתחיל ממוטיבציה לעשות. המילה מוטיבציה נובעת מהמילה האנגלית motion, לנוע. מוטיבציה הוא רגש פנימי שגורם לנו להתחיל לנוע. המצב הטבעי שלנו הוא אי-עשייה. כשנגיע לחקר המוח נבין גם למה. גם הלמידה מתחילה מההחלטה שההפסד מכך של אי למידה (ציון נמוך, הורים חופרים, לחץ חברתי להצליח) גבוה מהריווח (זמן משחקים, אי סבל).

לכן מי שרוצה להצליח בלימודים – דבר ראשון צריך לרצות להצליח בלימודים. נשמע הגיוני, אבל זה הרבה יותר מורכב.

 

3. סוגי מוטיבציה

– ארבעת סוגי המוטיבציה

מצורף קובץ

פעילות: בוחרים ארבעה תלמידים, כל תלמיד מקבל פתק ובו מוצג  ה"מניע" שלו להיות מוכר בחנות גדולה לנעליים. לאחר מכן בוחרים ארבעה תלמידים נוספים שמציגים את ה"מניע" שלהם להכין שיעורי בית במתמטיקה. התלמיד יכול "לפתח" את הנאמר בקלף, ולתת לו יותר פן אישי. חשוב רק לשמור על הקו של המניע.

התלמידים צריכים למצוא "קבוצות" ולהצמיד כל שני תלמידים ל"מניע" אחד. כך הם יבינו שמעשים שונים מייצגים את אותה סוג מוטיבציה.

לאחר הצגת התלמידים את המניע שלהם, המורה שואל בכיתה למי יש את הסיכוי הגבוה ביותר להצליח במכירות? או לסיים את שיעורי הבית בהצלחה?

לאחר הדיון בכיתה, יש לסדר את ארבעת הקבוצות ליד הלוח ולכתוב מעליהם את המוטיבציה שהם מייצגים (לפירוט עמ' 70-71):

  1. מוטיבציה פנימית – אמונה פנימית במעשה.
  2. מוטיבציה הכרתית - הכרה בערך המעשה.
  3. מוטיבציית ציפיות – ביצוע המעשה לרצות אחר/ עצמי.
  4. מוטיבציה חיצונית – ביצוע מעשה מתוך אינטרסים חיצונים.

לאחר שעל הלוח רשומות ארבעת סוגי המוטיבציות התלמידים התלמידים משוחררים למקומותיהם.

שאלה: מה זה משנה איזו מוטיבציה מניעה את המעשה? הרי בכל מקרה המעשה נעשה. כל ארבעת המוכרים מוכרים בחנות, וכל ארבעת התלמידים מכינים שיעורי בית?

תשובה. ככל שהמוטיבציה למעשה תהיה יותר פנימית – היא תהיה יותר מוצלחת, פחות מושפעת מכישלונות, ותכלול יותר יצירתיות. למעשה, מעשה אחד מנפיק ארבעה אפשרויות שונות של ריווח, ככל שהרוויח של המעשה יותר מהותי לעושה – כך תהיה יותר מוטיבציה לעשותו.

 

4. סיכום

מוטיבציה היא הנעה לפעולה. כל מעשה טוב או רע מתחיל במוטיבציה.

מוטיבציה גבוהה נובעת מערך גבוה של המעשה, דחיינות נובעת מערך נמוך.

ישנם ארבעה סוגי מוטיבציה שונים, שכל אחד מייצג ערך אחר ש"נותן" המעשה. ככל שהערך שמתקבל מן המעשה הוא פנימי יותר – הסיכוי להצליח בהשלמת המעשה גבוה יותר.

 

 


מערך שיעור 11 - דחיינות ומשימות לימודיות

כיצד נוצרת דחיינות, איך להתמודד עם דחיינות במיוחד במשימות לימודיות ומהם ארבעת מרכיבי הדחיינות

מערך שיעור 10 - אפקט פיגמליון בחינוך

כמה כוחה של החברה על החשיבה שלנו על עצמנו? כמה משפיעה החשיבה של המורה על התלמיד? ומה עושים עם זה?

מערך שיעור 9 - יצירת מודל למידה

איך אנחנו ואחרים משפיעים על המוטיבציה שלנו? כיצד יוצרים מבנה למידה, הצלחה וכישלון.

מערך שיעור 8 - הגברת המוטיבציה

כיצד מודדים מוטיבציה? מדוע חשוב לשנות את התפוקה של הלימודים, יחד עם תיאוריית ההכוונה העצמית.

מערך שיעור 6 - ניבוי הישגים בבית הספר

מה הדבר שהמשפיע (מנבא) ביותר על הצלחה בלימודים? כיצד ניתן לשנות את ההישגים בבית ספר.

מערך שיעור 5 - להפוך לימון ללימונדה

מהן המטרות בחיים של התלמיד? כיצד ניתן לממש אותן כעת? ומיהו הוא באמת?