הגברת המוטיבציה - מערך שיעור 8

כיצד מודדים מוטיבציה? מדוע חשוב לשנות את התפוקה של הלימודים, יחד עם תיאוריית ההכוונה העצמית.

 

1. מדידת רמת המוטיבציה

שלשת המדדים לבחינת רמת המוטיבציה, ע"פ מרטין מאהר:

  • כיוון – רמת ההתמדה במעשה.
  • עוצמה – עוצמה פנימית המושקעת במעשה.
  • איכות – רמת המוטיבציה מפנימית לחיצונית.

סיפורו של יונה סאלק – ממציא חיסון הפוליו (בספר עמ' 70). לאחר הסיפור יש לשאול:

מה הניע אותו? האם זו מוטיבציה חיצונית או פנימית? כמה נראה לכם המוטיבציה שלו גבוהה על פי שלושת הפרמטרים של מאהר?

 

2. למה אנחנו לומדים?

נחזור לנושא השיעורים: הלמידה. ונכתוב על הלוח את הסיבות מדוע אנחנו לומדים. (ניתן להיעזר בספר בעמודים 67-62). לאחר שמופיעים על הלוח כל האפשרויות התלמיד בוחר את הסיבה שבגינה הוא לומד, ועליו להעריך על פי שלושת המדדים של מאהר האם היא מוטיבציה איכותית או נמוכה.

לאחר מכן יוקרא בכיתה על ידי המורה השאלות הבאות, כל תשובה "כן" תיספר בשקט

  • האם אתה מבצע את הלמידה גם מבלי הבטחה לתגמול או לעונש?
  • אתה מתמיד בה מבלי הגבלת זמן?
  • אתה מחפש לבצע אותה ברמה הטובה ביותר?
  • בלמידה, אתה בוחר במשימות הקשות שיקדמו אותך?
  • האם תענה גם על שאלות בונוס מאתגרות?
  • האם החשיבה שלך מרוכזת לאורך זמן בלמידה?
  • אתה חושב בצורה יצירתית, ואתה מרגיש חופשי לנסות דרכים חדשות?
  • האם אתה לא מרמה בדרך להצלחה?
  • האם לאורך הלמידה אתה מלא ברגשות חיובים: שלווה, סיפוק, גאווה?
  • במהלך הלמידה רגשות כעס או חרדה לא נמצאים בלקסיקון שלך?
  • האם אתה לומד מכישלונות?
  • האם לאחר כישלון בלמידה אתה מרוכז רק בכישלון?
  • האם אתה מתקן את עצמך כדי להתקדם להצלחה?
  • האם במהלך הלמידה אתה לא בורח למסיחים אחרים (פייסבוק, פלאפון, טלוויזיה)?
  • האם אתה מרוכז רק בלמידה, ולא נזכר במשימות אחרות?

 

שלב ב. מבקשים לשנות את ה"תפוקה" של הצלחה בלימודים. במקום לחשוב על עונשים או תעודות יפות, נשנה את התפוקה מהלימודים למאמץ מוחי. ראה מחקר החדרניות (עמוד 66-65). או כל תפוקה אחרת שיותר פנימית. כעת, נשאל שוב את השאלות לעיל. במידה ובעתיד הלמידה תהיה עבור תפוקה אחרת לדעתך מספר ה"כן" עלה? האם שינוי התפוקה גרמה לתהליך להפוך ליותר פנימי וליותר "כן"?

 

3. תיאוריית ההכוונה העצמאית

החוקרים דסי וראיין פיתחו את תיאוריית ההכוונה העצמאית מתוך הבנה שהמטרה של שמירת מוטיבציה גבוהה הינו הפיכת המניע ליותר פנימי.

כיצד מעודדים הפיכה מעשה לפנימי? (בספר עמוד 73):

  • יכולת – אמונה עצמית.
  • אוטונומיה – החלטה עצמית.
  • קשר ושייכות.

בכיתה נמדוד את רמת המוטיבציה הפנימית של יונה סאלק. אפשר להציג את האפשרות ההפוכה כיצד הפוכים מוטיבציה פנימית לחיצונית אודות המחקר בציורי גן הילדים (בספר עמוד 74).

עצות כיצד מעודדים את הפרמטרים הללו, בספר עמודים עמ' 76-75.

 

4. סיכום

על כל מעשה ניתן להסתכל במגוון אפשרויות, ובאמצעות שינוי החשיבה עליו ישתנה גם המוטיבציה לבצע אותו.

למידה שתמלא יותר פרמטרים של מאהר תאפשר מוטיבציה יותר איכותית.

התמקדות בשלושת הפרמטרים של דסי וראיין תהפוך את המוטיבציה ליותר פנימית ואיכותית.

 

 


מערך שיעור 11 - דחיינות ומשימות לימודיות

כיצד נוצרת דחיינות, איך להתמודד עם דחיינות במיוחד במשימות לימודיות ומהם ארבעת מרכיבי הדחיינות

מערך שיעור 10 - אפקט פיגמליון בחינוך

כמה כוחה של החברה על החשיבה שלנו על עצמנו? כמה משפיעה החשיבה של המורה על התלמיד? ומה עושים עם זה?

מערך שיעור 9 - יצירת מודל למידה

איך אנחנו ואחרים משפיעים על המוטיבציה שלנו? כיצד יוצרים מבנה למידה, הצלחה וכישלון.

מערך שיעור 7 - הפעלת מוטיבציה

כיצד מתחילים לפעול? מהי מוטיבציה וכיצד מצליחים להגדיל אותה? ולמה זה מאוד חשוב להצליח בלימודים.

מערך שיעור 6 - ניבוי הישגים בבית הספר

מה הדבר שהמשפיע (מנבא) ביותר על הצלחה בלימודים? כיצד ניתן לשנות את ההישגים בבית ספר.

מערך שיעור 5 - להפוך לימון ללימונדה

מהן המטרות בחיים של התלמיד? כיצד ניתן לממש אותן כעת? ומיהו הוא באמת?