בית הספר וחופש מוחלט - מערך שיעור 3

מהי האלטרנטיבה לבתי ספר? כיצד הם יראו וכיצד ניתן להעסיק את ילדי ישראל במציאות אחרת.

הקדמה: רגע שנעסוק במבחנים, באופי בית ספר, כישורי למידה, נעסוק שיעור אחד בחופש מוחלט. אני מזמין את כל התלמידים לניסוי מחשבתי שבו נחשוב ביחד מהי מטרת בית ספר, כיצד אפשר להקים קהילות/ מוסדות/ מבנים שמותאמים ללמידה אופטימאלית.

הערה: כיוון שהנושא משמעותי מאוד, ודורש הרבה חשיבה מקודמת ניתן לסיים את השיעור הקודם בבקשה שהתלמידים יחשבו על הרעיון, ושיביאו עימם רעיונות לכיתה.

עד עכשיו דיברנו על המגרעות של בית הספר, אך גם למצוא אלטרנטיבה טובה זו איננה משימה טובה. תלמידים רבים מקבלים פרופורציה על מגירעונות בית ספר.

 

  1. מה עושים עם הילדים?

נניח שאין בתי ספר, אין שיעורים, אין מורים, אין כלום. ילדים מסתובבים ברחובות ואתם צריך לקבוע מדיניות מה עושים הילדים?

נתחיל עם המטרה? המטרה שיהיה להם כיף? שילמדו? שיחקרו? שיבנו? שיעבדו? שלא יעשו כלום?

דיון קצר על המטרות ועל האופן שבו נחליט מה מהמטרות עדיף.

 

  1. איך נראה בית ספר?

כדי שהחלום יהיה "ריאלי", ישנם אילוצים. אומנם הדברים מגבילים, אבל הגבלות יוצרות אתגר ופתרונות יצירתיים. קיימים כמה אילוצים של ניתן לשנות.

נמנה ביחד כמה: מורים – האנשים, משכורות. בית ספר – המוסד עצמו, השעות. מבחני הבגרות.

מה ניתן לשנות?

הרכב הכיתות, מבנה הכיתות, מבנה מערכת השעות, המקצועות שמלמדים (תחת אילוצי הבגרות), סגנון למידה, אופי המבחנים, אופי השיעורים.

 

הכיתה תתחלק ל5 קבוצות:

  1. מורים.
  2. מבנה בית ספר.
  3. מערכת שעות.
  4. מקצועות לימוד.
  5. אופי הלמידה.

במשך עשר דקות כל קבוצה תתעסק ותעבוד ביחד לחשוב כיצד לאור החזון שהוחלט, ואילוצים הקיימים היום ניתן למצוא פתרון, או אופי עבודה.

בסוף העבודה – תציג הקבוצה את התוצרים מול הכיתה. הנציגים יענו על שאלות של הכיתה ויתנו מענה לשאלות או לתהיות על אופי התוצר.

 

סיכום והעשרה:

לפתוח את המחשבה לרעיונות של עיצוב חדש לבית הספר, לאופי למידה שונה:

http://www.mako.co.il/news-israel/education/Article-937ded2c88e0841004.htm

 

 


מערך שיעור 6 - ניבוי הישגים בבית הספר

מה הדבר שהמשפיע (מנבא) ביותר על הצלחה בלימודים? כיצד ניתן לשנות את ההישגים בבית ספר.

מערך שיעור 5 - להפוך לימון ללימונדה

מהן המטרות בחיים של התלמיד? כיצד ניתן לממש אותן כעת? ומיהו הוא באמת?

מערך שיעור 4 - חוסר בחירה בבית ספר

האם בית הספר הרג את הסקרנות והיצירתיות? כיצד אפשר ללמוד בלי התלהבות? ומה עושים עם זה?

מערך שיעור 2 - המהפכה התעשייתית

מהיכן בית ספר התחיל? מדוע הוא נראה כפי שהוא נראה היום? האם הוא אפקטיבי?

מערך שיעור 1 - למה בית ספר?

למה צריך בית ספר? מה היעדים שלנו? האם הצלחה בבית ספר הינה הצלחה בחיים?