אפקט פיגמליון בחינוך - מערך שיעור 10

כמה כוחה של החברה על החשיבה שלנו על עצמנו? כמה משפיעה החשיבה של המורה על התלמיד? ומה עושים עם זה?

1. אפקט רוזנטל

ניסוי מחשבתי – נכנס לכיתה מדען ומציע מבחן לבדוק את רמת האינטליגנציה שלכם. האם תאמינו לו? האם תוצאות המבחן ישפיעו עליכם? במידה והמדען אומר זאת באופן אקראי, מבלי לבדוק את הנתונים, התוצאות ישפיעו? במידה והמידע מהמבחן היה עובר רק למורה, מבלי ידיעתכם התוצאות ישפיעו עליכם? האם התוצאות אקראיות והמידע לא נמסר לתלמידים האם זה ישפיע?

הצגת סיפורו של החוקר רוזנטל ואפקט פיגמליון (בספר עמודים 89-88).

מדוע הניסוי הצליח? נחזור חזרה לשיעור של "ניבוי הישגים" ונעסוק בהשפעות ה"ציפיות אקדמאיות" של ההורים על הצלחת התלמידים.

 

2. אפקט פיגמליון

סיפורו של הפסל פיגמליון והפסל גלתיאיה (בספר עמוד 88).

ההבדל בין אפקט פיגמליון לאפקט גלתיאיה- השפעה בין מה שאחרים חושבים עלי, אפילו בלי ידיעתי, לבין ההשפעה של מה אני חושב על עצמי.

השפעת דומות: אפקט פלסבו, בתחום הצבא, הסיעודי, הרפואה. (בספר עמודים 92-89).

https://www.youtube.com/watch?v=9qchMrk5VcU

 

3. ניסוי בכיתה

בחירת ארבעה תלמידים, כאשר שני מתוכם יקבלו משימה לביצוע, ושני התלמידים השניים "ישדרו" להם באופן לא מילולי: הצלחה וכישלון. באופן אקראי אחד התלמידים יבחר לשדר הצלחה לתלמיד, שהוא מאמין שהוא מסוגל, שהוא יכול, שהוא יצליח. התלמיד השני ישדר למבצע המשימה השני שהוא כישלון, שאין לו סיכוי, שחבל על הזמן לנסות. בכל הזמן הניסוי, על ה"משדרים" אסור לומר מילה בקול. הוא רק צריכים לשדר את התחושות הללו במחשבה.

ניתן להשתמש במשימה למצוא בשלושה דפים שונים את "מצא את אפי", על גרסאותיו השונות (כמו מצא את משפחת סימפסון. ציורים של מצא את ההבדלים. ככל שהמשימה תהיה יותר ארוכה, או ממספר שלבים, האפשרות למזל ואקראיות בהצלחת המשימה יורד.

לאחר ביצוע המשימה, נישאל את הנבדקים: האם ידעתם מה המשדר שידר לכם? האם זה עזר או הכשיל אתכם במשימה? ספרו על התחושה שמישהו משדר לך שאתה הצלחה או כישלון כל הזמן? גם את המשדרים נשאל: כיצד זה היה לשדר? האם הרגשתם שזה משפיע באמת?

לאחר הניסוי בכיתה, נשאל את התלמידים: האם ישנה דמות בחייכם שאתם מרגישים שהיא משדרת לכם כל הזמן אתם הצלחה או כישלון? כמה הדבר משפיע עליכם? מה הייתם רוצים שישדרו לכם בחיים?.

הצעה לניסוי: נסו באחד השיעורים המשעממים לשדר מחשבות תת הכרתיות לתלמידים סביבכם, משימות פשוטות כמו: ליישר את הגב, לגרד את העורף, לשפשף את האף.

 

 4. סיכום

אנשים משדרים באופן מודע או לא מודע את תחושותיהם ומחשבותיהם. הם מושפעים מסטיגמות או מהצלחות או כישלונות העבר, והם משפיעים גם עלינו. צריך לדעת להתמודד עם אנשים שמחלישים אותכם, ולהימצא בקרב אנשים שמחזקים ומאמינים בכם.

לא לפחד להאמין בעצמך גם כשאין אף אחד שמאמין בך (מצד שני, לא להיות אידיוט שלא מקשיב לביקורות ולא מתייחס בצורה אמיתית לטענות מחלישות).

כשתהיו הורים, מפקדים בצבא, בוסים בעבודה או אפילו מדריכים בסניף – חשוב שתשדרו תחושות הצלחה ואמון באנשים שאתם משמעותיים להם.

 

 


מערך שיעור 11 - דחיינות ומשימות לימודיות

כיצד נוצרת דחיינות, איך להתמודד עם דחיינות במיוחד במשימות לימודיות ומהם ארבעת מרכיבי הדחיינות

מערך שיעור 9 - יצירת מודל למידה

איך אנחנו ואחרים משפיעים על המוטיבציה שלנו? כיצד יוצרים מבנה למידה, הצלחה וכישלון.

מערך שיעור 8 - הגברת המוטיבציה

כיצד מודדים מוטיבציה? מדוע חשוב לשנות את התפוקה של הלימודים, יחד עם תיאוריית ההכוונה העצמית.

מערך שיעור 7 - הפעלת מוטיבציה

כיצד מתחילים לפעול? מהי מוטיבציה וכיצד מצליחים להגדיל אותה? ולמה זה מאוד חשוב להצליח בלימודים.

מערך שיעור 6 - ניבוי הישגים בבית הספר

מה הדבר שהמשפיע (מנבא) ביותר על הצלחה בלימודים? כיצד ניתן לשנות את ההישגים בבית ספר.

מערך שיעור 5 - להפוך לימון ללימונדה

מהן המטרות בחיים של התלמיד? כיצד ניתן לממש אותן כעת? ומיהו הוא באמת?